Towards Poetics of Colombian Animation
Main Article Content
Abstract
This article reviews academic texts and productions related with the idea of constructing the concept of poetics around Colombian animation, trying to relate the artistic, cultural and technological dynamics that have led to commercial actions and national policies that seek to consolidate a sector. For this purpose, the concept of “artfacturing” is presented as a new proposal around the interactions, processes and agents within an animated production, structured from the different discussions generated on the definition of poetics, artifact and particularly what it means "to make movement". In this sense, the literature review covers the foundational aspects in the historical reconstruction of animation in Colombia, as well as the reflections and critical discussions that were found at the national level, including standout influences and productions developed in Colombia. The aim has been to locate elements that give an account of the bases that exist on animation in the particular context of Colombia and the evolution it has had up to now.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All contents of this electronic edition are distributed under the Creative Commons license of "Attribución-shareAlike 4.0 Internacional" (CC-BY-SA). Any total or partial reproduction of the material must mention its origin.
The rights of academic works published in this publication belong to their authors., who grant to AISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas the license for its use. The management of the permits and the authorization of the publication of the images (or of any material) that contains copyright and its consequent rights of reproduction in this publication is the sole responsibility of the authors of the articles
References
Referencias
Agredo Ramos, A. F. Diseño de animación: Análisis de la animación en nuevos medios de comunicación desde la perspectiva del diseño. Universidad de Caldas, 2010.
Agudelo, J. M., P. Massonat y M. de Massonat. Tolimenses Go West, 1980.
Andrade, Ó. Cine colombiano: Maestros de la animación en Colombia | Proimágenes Colombia. Proimágenes Colombia, 2003. http://www.proimagenescolombia.com/secciones/cine_colombiano/peliculas_colombianas/pelicula_plantilla.php?id_pelicula=427
––. Loop. Entrevista exclusiva Gordo, Calvo y Bajito. Loop, 2012. https://www.loop.la/noticia.php?noticia_id=123
Andrade, Ó. y J. M. Pedraza. «Historia del cine de animación en Colombia (1926-2008)». Cinémas d’Amerique Latine, nº 16, 2008, pp. 149-159. Doi: https://doi.org/10.4000/cinelatino.2246
Arce, R. Inicio y consolidación del campo de creación del cortometraje de animación en Colombia: Creación, producción, circulación y recepción de las obras de cortometraje animado de ficción en Colombia (1972 - 1992). Universidad Jorge Tadeo Lozano, 2012.
––. «La animación colombiana durante el siglo xx: una historia en construcción». Cuadernos de Cine Colombiano nº 20. Animación en Colombia: Una historia en movimiento, nº 20, 2014, pp. 21-34. https://idartesencasa.gov.co/artes-audiovisuales/libros/cuadernos-de-cine-colombiano-no-20-animacion-en-colombia-una-historia-en
Arce, R., C. Sánchez y Ó Velásquez. La animación en Colombia hasta finales de los años 80, editado por Andrés Londoño Londoño. Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano, 2013. https://www.utadeo.edu.co/es/publicacion/libro/publicaciones/235/la-animacion-en-colombia-hasta-finales-de-los-anos-80
Arteaga, M. Corte Eléctrico, 2008. http://www.cinecorto.co/corte-electrico-2/
Bendazzi, G. Defining Animation - A Proposal. Festival of Film Animation Olomouc, 2007. https://www.taylorfrancis.com/chapters/mono/10.1201/9781003098973-4/defining-animation-giannalberto-bendazzi
Brigante, A. M. «La teoría de la acción poética de Paul Valéry». Pensamiento, vol. 68, nº 256, 2012, pp. 273-286.
Carrillo, J. y Ó. Andrade. Pequeñas Voces. Cinecolor S. A., 2011. http://www.proimagenescolombia.com/secciones/cine_colombiano/peliculas_colombianas/pelicula_plantilla.php?id_pelicula=1913
Castrillón Ayerbe, M. J. Animación: más allá de la técnica. La forma como carácter constitutiva de la narrativa. Pontificia Universidad Javeriana, 2013.
Chignoli, W. y Simón Feldman. Caraballo mató un gallo, 1976.
Cholodenko, A. «Animation (Theory) as the Poematic: A Reply to the Cognitivists». Animation Studies, vol. 4, 2009, pp. 1-16. http://journal.animationstudies.org/wp-content/uploads/2009/02/ASVol4Art1ACholodenko.pdf
––. «(The) Death (of) the Animator, or: The Felicity of Felix - Part II: A Difficulty in the Path of Animation Studies». Animation Studies, vol. 2, parte II, 2007, pp. 9-16.
Cinemateca Distrital - Gerencia de Artes Audiovisuales - Idartes. Cuadernos de Cine Colombiano nº 20. Animación en Colombia : una historia en movimiento, nº 20, 2014, p. 180. Cinemateca Distrital de Bogotá. http://www.cinematecadistrital.gov.co/sites/default/files/mediateca/Cuaderno_No_20_Animacion.pdf
Cogua, C. «Animación expandida y otras articulaciones contemporáneas». Cuadernos de Cine Colombiano nº 20. Animación en Colombia: Una historia en movimiento, nº 20, 2014, 113–122. http://www.cinematecadistrital.gov.co/sites/default/files/mediateca/Cuaderno_No_20_Animacion.pdf
Cogua, C., Ó. Andrade, C. E. Smith Róvira, J. M. Pedraza, P. A. Zuluaga, R. Arce, M. Durán, J. A. Conde, F. D. Ríos Arce, C. A. Manrique Clavijo y C. Santa. Estudios sobre animación en Colombia - Acrobacias en la línea de tiempo, editado por C. Cogua, 1ª ed. Editorial Pontificia Universidad Javeriana, 2017.
Colmenares, J. «Inventario parcial de cine de animación colombiano». Cuadernos de Cine Colombiano nº 20. Animación en Colombia: Una historia en movimiento, nº 20, 2014, pp. 136-173. https://idartesencasa.gov.co/artes-audiovisuales/libros/cuadernos-de-cine-colombiano-no-20-animacion-en-colombia-una-historia-en
Conde, J. A. «Voces y susurros: sobre algunos usos narrativos del sonido en la animación colombiana». Cuadernos de Cine Colombiano nº 20. Animación en Colombia: Una historia en movimiento, nº 20, 2014, pp. 87-102. https://idartesencasa.gov.co/artes-audiovisuales/libros/cuadernos-de-cine-colombiano-no-20-animacion-en-colombia-una-historia-en
Creativa, C. Betty Toons. RCN T.V., 2002.
––. Blanca y pura. RCN T.V., 1999.
Dematei, M. Mostros afechantes. Señal Colombia, 2017.
Dematei, M. y C. Smith. Cuentos de Viejos. Señal Colombia, 2012.
Dilthey, W. Poética. La imaginación del poeta - las tres épocas de la estética moderna y su problema actual, 1ª ed. Editorial Losada, 2007.
Durán, M. «Las potencias de la imagen animada». Cuadernos de Cine Colombiano nº 20. Animación en Colombia: Una historia en movimiento, nº20, 2014, pp. 35-45. http://www.cinematecadistrital.gov.co/node/256
Folman, A. Vals con Bashir. Sony Pictures, 2008.
Gaira y C. Creativa. El siguiente programa. Cenpro TV, 1997.
Guzmán-Ramírez, J. A. Diseño de movimiento: la práctica de animación como generadora de conocimiento. Editorial EAFIT, 2023.
––. «El flujo de trabajo como relato de la producción animada colombiana». Cuadernos de Cine Colombiano nº 20. Animación en Colombia: Una historia en movimiento, nº 20, 2014, pp. 73-86. http://www.cinematecadistrital.gov.co/sites/default/files/mediateca/Cuaderno_No_20_Animacion.pdf
––. «Una metodología para la creación de personajes desde el diseño de concepto. A Methodology for Creating Characters from Concept Design». Iconofacto, vol. 12, nº 18, 2016, pp. 96-117. http://hdl.handle.net/20.500.11912/7508. https://doi.org/10.18566/iconofac.v12n18.a06
Guzmán-Ramírez, J. A. y D. Aristizábal-Gómez. «Las dinámicas plástico-mecánicas en la creación de personajes y acting para la generación de appeal». Arte, Individuo y Sociedad, vol. 30, nº 2, 2018, pp. 395-414. https://doi.org/10.5209/ARIS.57382
––. «Documentary Animation, State of the Art of a Colombian Audiovisual Commitment». Kepes, vol. 19, nº 26, 2022, pp. 409-436. https://doi.org/10.17151/kepes.2022.19.26.13
Herhuth, E. «The Politics of Animation and the Animation of Politics». Animation: An Interdiciplinary Journal, vol. 11, nº 1, 2016, pp. 4-22. https://doi.org/10.1177/1746847715624581
Kobiela, D. y H. Welchman. Loving Vincent, 2017.
Krippendorff, K. «An Exploration of Artificiality». Artifact, vol. 1, nº 2, 2007, pp. 17-22. https://doi.org/10.1080/17493460600610848
Latour, B. La esperanza de pandora - Ensayos sobre la realidad de los Estudios de la Ciencia, 1ª ed. Editorial Gedisa, 2001.
––. Reensamblar lo social: una introducción a la teoría del actor-red, 1ª ed. Ediciones Manantial, 2008.
Laverde, F. (1983). Cristóbal Colón. Zona A Ltda., 1983.
––. En el país de Bellaflor. 1972.
––. La pobre viejecita. 1978.
––. Martín Fierro. Zona A Ltda., 1989.
––. Pepitas Rojas. 1979.
León, A. y León, W. No. 15 Fernando Laverde. Cuadernos de Cine Colombiano | Cinemateca Distrital. Cinemateca Distrital, feb. 1985. https://idartesencasa.gov.co/artes-audiovisuales/libros/cuadernos-de-cine-colombiano-primera-epoca-no-15-fernando-laverde
Macián, F. El mago de los sueños, 1966.
Martínez Velasco, A. Garras de oro. Cali Films, 1926.
Massonat, M. de. Canto a la victoria, 1987.
––. Emmanuela no tiene quien le escriba. Menqueteba Producciones, 1981.
Massonat, M. de y P. Massonat. Donde hay payasos, 1983.
Melo Morales, J. B. Panorama de la industria de la animación en Colombia para nuevos realizadores. Pontificia Universidad Javeriana, 2010. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/5439/tesis437.pdf?sequence=1
Montoya Santamaría, J. W. (2011). «Tecnociencia y racionalidad en el mundo contemporáneo». Trilogía - Revista Ciencia, Tecnología y Sociedad, nº 4, 2011, pp. 69-76.
Pedraza, J. M. (2014). «Produciendo animación en Colombia. Fernando Laverde: valiente, terco y soñador». Cuadernos de Cine Colombiano nº 20. Animación en Colombia: Una historia en movimiento, nº 20, 2014, pp. 47-57. https://idartesencasa.gov.co/artes-audiovisuales/libros/cuadernos-de-cine-colombiano-no-20-animacion-en-colombia-una-historia-en
Pikkov, Ü. Animasophy. Theoretical Writings on the Animated Film, editado por Richard Adang, 1ª ed. Estonian Academy of Arts, Department of Animation, 2010. https://www.academia.edu/1125873/Animasophy._Theoretical_writings_on_the_animated_film?auto=download
Quintanilla, M. Á. «Técnica y cultura». Teorema, vol. 17, nº 3, 1998, pp. 49-69. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4253305
Ríos Arce, F. D. (2014). «Animación colombiana clasificada (PG-13)». Cuadernos de Cine Colombiano nº 20. Animación en Colombia: Una historia en movimiento, nº 20, 2014, pp. 123-135.
Sanín Santamaría, J. D. Estéticas del consumo. Configuraciones de la cultura material, 2006.
Santa, C. «A manera de introducción. Una mirada al pasado». Cuadernos de Cine Colombiano nº 20. Animación en Colombia: Una historia en movimiento, nº 20, 2014, pp. 9-20. https://idartesencasa.gov.co/artes-audiovisuales/libros/cuadernos-de-cine-colombiano-no-20-animacion-en-colombia-una-historia-en
––. La selva oscura, 1994. http://moebiusanimacion.com/videos/142-selva/
––. Los extraños presagios de León Prozak, 2010. https://vimeo.com/59801192
Santa, C. y M. García Matamoros. El pasajero de la noche. Zona A Ltda., 1988. https://vimeo.com/214589623
Satrapi, M. y V. Paronnaud. Persépolis. Sony Pictures, 2008. http://www.sonypictures.com/movies/persepolis/
Sierra Monsalve, S. H. Acciones Corporales Dinámicas. Metodología del movimiento físico para intérpretes escénicos inspirada en el Principio de Alteración del Equilibrio. Universitat Autònoma de Barcelona, 2015.
Smith, C. Los hijos del agua. Sociedad Estatal para Exposiciones Internacionales (SEEI), 2008.
Sosa, D. H. «Una aproximación “violentológica” a la animación colombiana reciente». Cuadernos de Cine Colombiano nº 20. Animación en Colombia: Una historia en movimiento, nº 20, 2014, pp. 103-112. https://idartesencasa.gov.co/artes-audiovisuales/libros/cuadernos-de-cine-colombiano-no-20-animacion-en-colombia-una-historia-en
Thomas, H. y A. Buch, A. Actos, actores y artefactos. Sociología de la tecnología, 1ª ed. Editorial Universidad Nacional de Quilmes, 2013.
Traslaviña, C y B. Rojas. «Animación hecha por mujeres. Un territorio en construcción». Cuadernos de Cine Colombiano nº 20. Animación en Colombia: Una historia en movimiento, nº 20, 2014, pp. 59-72.
Traslaviña, C., M. Durán y G. A. Martínez. Perpetuum Mobile I - Espacio y tiempo. Catálogo de Obras Artísticas Pontificia Universidad Javeriana, 2013. http://catalogodeobras.javeriana.edu.co/catalogodeobras/items/show/76
Traslaviña, C., M. Durán y G. A. Martínez. Perpetuum Mobile II - Procesos creativos. Catálogo de Obras Artísticas Pontificia Universidad Javeriana, 2015. http://catalogodeobras.javeriana.edu.co/catalogodeobras/items/show/76
Traslaviña, C., M. Durán y G. A. Martínez. Perpetuum Mobile III - Tecnología y creación. Catálogo de Obras Artísticas Pontificia Universidad Javeriana, 2015. http://catalogodeobras.javeriana.edu.co/catalogodeobras/items/show/77
Universidad Jorge Tadeo Lozano. Documento maestro para registro calificado realización en animación, 2016.
Valéry, P. Teoría poética y estética. Visor Distribuciones, 1990.
Vara, R. Mortadelo y Filemón: El armario del tiempo. Estudios Vara, 1971.
Vega Herrera, V. M. (1993). Las artes plásticas en el cine animado de Carlos Santa Universidad de la Sabana, 1993.
Villarraga, K. Migrópolis. RTVC, 2011.
Vivelab Manizales. Guía de buenas prácticas de calidad internacional para la industria de animación digital. identificadas y documentadas como referente para la empresa colombiana, vol. 1, 2014. https://otdi.radcolombia.org/node/9156
Voloshinov, V. «La palabra en la vida y la palabra en la poesía. Hacia una poética sociológica». Hacia una filosofía del acto ético. De los borradores y otros escritos, editado por M. Bajtín. Anthropos Editorial del Hombre, 1997, pp. 106-137.