Patching Up the Landscape: Contributions of Design Practice to Situated Learning Theory. Strategies Applied in Tejiendo la calle
Main Article Content
Abstract
This article explores the significant potential of public space as a context for collective interaction, where community art processes can promote situated learning. In these circumstances, the boundaries of conventional educational classrooms and museum white cubes are dissolved, expanding the possibilities for generating knowledge in experiential, cooperative, intergenerational, and transdisciplinary ways. Framed by Lave and Wenger’s situated learning theory, the article aims to contribute to its practical application in the field of design by presenting strategies implemented in the architectural project Tejiendo la calle. These strategies are linked to four essential actions to generate meaningful experiences through creative processes in specific socio-cultural contexts: building community, creating the right circumstances, fostering diversity, and mending the landscape.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license.
COPYRIGHT NOTICE
All contents of this electronic edition are distributed under the Creative Commons license of "Attribution-ShareAlike 4.0 Internacional" (CC-BY-SA). Any total or partial reproduction of the material must mention its origin.
The rights of the published images belong to their authors, who grant to Diseña the license for its use. The management of the permits and the authorization of the publication of the images (or of any material) that contains copyright and its consequent rights of reproduction in this publication is the sole responsibility of the authors of the articles.
References
Berzas, L. (2021). Vencejo común. SEO/BirdLife. https://seo.org/ave-2021-vencejo-comun/
Buj, R. (2023). Rocío y las margaritas. In M. Fernández Ramos (Ed.), Cultura en vivo en el marco de Tejiendo la calle, Valverde de la Vera, 2023 [Catalog] (pp. 22-35). Self-published. https://submarina.info/cultura-en-vivo/
Buszek, M. E., & Robertson, K. (2011). Introduction to the Artists’ Statements. Utopian Studies, 22(2), 342-343.
Catálogo Regional de Especies Vegetales Amenazadas de Extremadura, actualizado con la Lista Roja de la flora vascular española. (2008). Junta de Extremadura, Consejería de Industria y Medio Ambiente. http://extremambiente.juntaex.es/files/biblioteca_digital/CR_especies_veget_amenazadas_extremadura_prot.pdf
Cid García, M., & Marcillo Murillo, D. (2023). El aprendizaje situado: Una oportunidad para la práctica pedagógica innovadora, crítica y reflexiva. Revista Científica Hallazgos21, 8(3), Article 3. https://doi.org/10.69890/hallazgos21.v8i3.639
Decreto 34/2011, de 2 de junio, del Consejo de Gobierno, por el que se establece el Plan de Estudios para la Comunidad de Madrid de las enseñanzas artísticas superiores de Grado en Diseño (2011). https://gestiona.comunidad.madrid/wleg_pub/secure/normativas/contenidoNormativa.jsf?opcion=VerHtml&nmnorma=7251&eli=true#no-back-button
Fernández Ramos, M. (2015). Hacedores imaginando. Prácticas artísticas colaborativas transformadoras del espacio público [Master’s Thesis]. Universidad Complutense de Madrid.
Fernández Ramos, M. (2021). Tejiendo la calle. RUA Ediciones.
Gisbert Alemany, E. (2022a). Repoblar con arte comunitario. Entrevista con M. Fernández, impulsora del proyecto Tejiendo la Calle en Valverde de la Vera. In E. Nieto Fernández (Ed.), Paisajes poshumanos: Aproximaciones desde la arquitectura, las artes visuales y el pensamiento contemporáneo (pp. 233-259). Universidad de Chile, Facultad de Artes.
Gisbert Alemany, E. (2022b). To Do a Landscape: Variations of the Costa Blanca [Doctoral Dissertation, Universidad de Alicante]. https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/130306
Gisbert Alemany, E., Nieto, E., & Fernández Ramos, M. (2023). Hacia una arquitectura in-gens. Aprender, ‘Tejiendo la Calle’, nuevas herramientas para la participación en el proyecto de arquitectura. Rita, 19, 76-95.
Guirao Cabrera, J. (2019, November 13). La cultura en el espacio público [Interview, video]. Ciclo de conferencias de cultura y ciudadanía, Ministerio de Cultura de España. https://www.youtube.com/watch?v=P4e2B-kVjB4
Herrero, Y. (2024). La vida en el centro: El enfoque de la sostenibilidad de la vida [Conference, video]. Ciclo de conferencias “El ciclo vital humano en el universo artístico del Museo del Prado: una mirada biocultural”, Museo del Prado. https://www.museodelprado.es/actualidad/multimedia/la-vida-en-el-centro-el-enfoque-de-la/49ec3488-2de0-45dd-57c1-760ced55dac8
Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge University Press.
Parker, R. (2019). The Subversive Stitch: Embroidery and the Making of the Feminine. Bloomsbury.
Sánchez-Aldana, E., Pérez-Bustos, T., & Chocontá-Piraquive, A. (2019). ¿Qué son los activismos textiles?: Una mirada desde los estudios feministas a catorce casos bogotanos. Athenea Digital. Revista de pensamiento e investigación social, 19(3), Article 3. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2407
Schön, D. A. (1998). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Paidós.
Tripaldi, L. (2023). Mentes paralelas. Descubrir la inteligencia de los materiales. Caja Negra.