Patching Up the Landscape: Contributions of Design Practice to Situated Learning Theory. Strategies Applied in Tejiendo la calle

Main Article Content

Marina Fernández Ramos

Abstract

This article explores the significant potential of public space as a context for collective interaction, where community art processes can promote situated learning. In these circumstances, the boundaries of conventional educational classrooms and museum white cubes are dissolved, expanding the possibilities for generating knowledge in experiential, cooperative, intergenerational, and transdisciplinary ways. Framed by Lave and Wenger’s situated learning theory, the article aims to contribute to its practical application in the field of design by presenting strategies implemented in the architectural project Tejiendo la calle. These strategies are linked to four essential actions to generate meaningful experiences through creative processes in specific socio-cultural contexts: building community, creating the right circumstances, fostering diversity, and mending the landscape.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fernández Ramos, M. (2025). Patching Up the Landscape: Contributions of Design Practice to Situated Learning Theory. Strategies Applied in Tejiendo la calle. Diseña, (26), Article.4. https://doi.org/10.7764/disena.26.Article.4
Section
Projects
Author Biography

Marina Fernández Ramos, Escuela Superior de Diseño de Madrid

Faculty member of the Visual Arts and Design Teaching Staff, specializing in Product Design, at the Escuela Superior de Diseño de Madrid. After earning a degree in Architecture from the Escuela Técnica Superior de Arquitectura at Universidad Politécnica de Madrid, she pursued further studies as a Senior Technician in Visual Arts and Design in Industrial Modeling at the Escuela de Arte 12 de Diseño Industrial in Madrid. She later completed a Master’s in Research in Art and Creation at Universidad Complutense de Madrid. Her research focuses on craftivism and cooperative creative processes aimed at connecting people, objects, species, and spaces. She is the author of Tejiendo la calle (RUA Ediciones, 2021) and co-author of ‘Hacia una arquitectura in-gens. Aprender, ‘Tejiendo la calle’, nuevas herramientas para la participación en el proyecto de arquitectura› (with E. Gisbert Alemany and E. Nieto Fernández; Rita, Vol. 19).

References

Berzas, L. (2021). Vencejo común. SEO/BirdLife. https://seo.org/ave-2021-vencejo-comun/

Buj, R. (2023). Rocío y las margaritas. In M. Fernández Ramos (Ed.), Cultura en vivo en el marco de Tejiendo la calle, Valverde de la Vera, 2023 [Catalog] (pp. 22-35). Self-published. https://submarina.info/cultura-en-vivo/

Buszek, M. E., & Robertson, K. (2011). Introduction to the Artists’ Statements. Utopian Studies, 22(2), 342-343.

Catálogo Regional de Especies Vegetales Amenazadas de Extremadura, actualizado con la Lista Roja de la flora vascular española. (2008). Junta de Extremadura, Consejería de Industria y Medio Ambiente. http://extremambiente.juntaex.es/files/biblioteca_digital/CR_especies_veget_amenazadas_extremadura_prot.pdf

Cid García, M., & Marcillo Murillo, D. (2023). El aprendizaje situado: Una oportunidad para la práctica pedagógica innovadora, crítica y reflexiva. Revista Científica Hallazgos21, 8(3), Article 3. https://doi.org/10.69890/hallazgos21.v8i3.639

Decreto 34/2011, de 2 de junio, del Consejo de Gobierno, por el que se establece el Plan de Estudios para la Comunidad de Madrid de las enseñanzas artísticas superiores de Grado en Diseño (2011). https://gestiona.comunidad.madrid/wleg_pub/secure/normativas/contenidoNormativa.jsf?opcion=VerHtml&nmnorma=7251&eli=true#no-back-button

Fernández Ramos, M. (2015). Hacedores imaginando. Prácticas artísticas colaborativas transformadoras del espacio público [Master’s Thesis]. Universidad Complutense de Madrid.

Fernández Ramos, M. (2021). Tejiendo la calle. RUA Ediciones.

Gisbert Alemany, E. (2022a). Repoblar con arte comunitario. Entrevista con M. Fernández, impulsora del proyecto Tejiendo la Calle en Valverde de la Vera. In E. Nieto Fernández (Ed.), Paisajes poshumanos: Aproximaciones desde la arquitectura, las artes visuales y el pensamiento contemporáneo (pp. 233-259). Universidad de Chile, Facultad de Artes.

Gisbert Alemany, E. (2022b). To Do a Landscape: Variations of the Costa Blanca [Doctoral Dissertation, Universidad de Alicante]. https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/130306

Gisbert Alemany, E., Nieto, E., & Fernández Ramos, M. (2023). Hacia una arquitectura in-gens. Aprender, ‘Tejiendo la Calle’, nuevas herramientas para la participación en el proyecto de arquitectura. Rita, 19, 76-95.

Guirao Cabrera, J. (2019, November 13). La cultura en el espacio público [Interview, video]. Ciclo de conferencias de cultura y ciudadanía, Ministerio de Cultura de España. https://www.youtube.com/watch?v=P4e2B-kVjB4

Herrero, Y. (2024). La vida en el centro: El enfoque de la sostenibilidad de la vida [Conference, video]. Ciclo de conferencias “El ciclo vital humano en el universo artístico del Museo del Prado: una mirada biocultural”, Museo del Prado. https://www.museodelprado.es/actualidad/multimedia/la-vida-en-el-centro-el-enfoque-de-la/49ec3488-2de0-45dd-57c1-760ced55dac8

Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge University Press.

Parker, R. (2019). The Subversive Stitch: Embroidery and the Making of the Feminine. Bloomsbury.

Sánchez-Aldana, E., Pérez-Bustos, T., & Chocontá-Piraquive, A. (2019). ¿Qué son los activismos textiles?: Una mirada desde los estudios feministas a catorce casos bogotanos. Athenea Digital. Revista de pensamiento e investigación social, 19(3), Article 3. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2407

Schön, D. A. (1998). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Paidós.

Tripaldi, L. (2023). Mentes paralelas. Descubrir la inteligencia de los materiales. Caja Negra.