Indisciplinaries: Exploring Practice as a Design Research Method

Main Article Content

Marta Camps
Jaron Rowan

Abstract

This article supplements the open conversation regarding the form that contemporary design methods of research should have, and how they can be validated by the academic community. We argue that the repertoire of design research methods and practices need not mimic those from the humanities, social sciences or natural sciences, instead finding their legitimacy from their own practice as a basis and guide for research. We review the epistemological legacy that we manage when enforcing practices, we examine the history of science and contemporary philosophy and we pause to explore the importance of experimentation in the practice of research. We close with a commitment to validate design practice as a way of generating knowledge in action, claiming that design is a way to become sensitive to matter, to the social, to the body, and to concepts.


 

Article Details

How to Cite
Camps, M., & Rowan, J. (2019). Indisciplinaries: Exploring Practice as a Design Research Method. Diseña, (14), 100–117. https://doi.org/10.7764/disena.14.100-117
Section
Original articles
Author Biographies

Marta Camps, BAU, Centro Universitario de Diseño de Barcelona

Doctoranda en Innovación e Intervenciones Educativas, Licenciada en Bellas Artes, máster en Teoría y Crítica de Arte y becada en el ENSBA de París. Es jefa de estudios y docente del Departamento de Arte del Grado en Diseño de BAU, Centro Universitario de Diseño en la que imparte Talleres de Dibujo, Color y Creatividad. Colabora en GREDITS en la línea de investigación innovación pedagógica en y mediante el diseño, en la que está desarrollando su tesis doctoral en el ámbito del aprendizaje y la creatividad. Es co-autora de artículos como ‘Investigación en diseño: suturando cuerpos, cacharros, epistemologías y lunas’, o ‘Los diagramas como materialización de la investigación en arte y diseño’.

 

Jaron Rowan, BAU, Centro Universitario de Diseño de Barcelona

Jaron Rowan es investigador cultural. Actualmente combina la investigación con la escritura y la docencia. Doctor y máster en estudios culturales por Goldsmiths, University of London en la actualidad es coordinador de la Unidad de Investigación y Doctorado de BAU, Centro Universitario de Diseño en Barcelona. Ha escrito el libro Emprendizajes en cultura, publicado en 2010 con la editorial Traficantes de Sueños. De forma más reciente ha colaborado en libros como Cultura libre digital (Icaria, 2012), La tragedia del copyright (Virus, 2013) y ha publicado Memes: inteligencia idiota, política rara y folclore digital (Capitán Swing, 2015) y Cultura libre de Estado (Traficantes de Sueños, 2016).