New Narratives for Remote and Venerable Artefacts: The Professor Gastón Soublette Collection and the Art Room “Nuestros Pueblos Originarios”

Main Article Content

Margarita Alvarado
Francisco Gallardo
Pablo Cordua
Catalina Cobo

Abstract

During the year 2015, Gaston Soublette, musician, philosopher, and professor at the Institute of Aesthetics, donated to Universidad Católica his valuable collection of pre-Columbian and ancient Mapuche objects. His purpose was to mount an exhibition at Pontificia Universidad Católica de Chile’s Campus Oriente, and present an indigenous vision of Art. Commissioned by the Dirección de Infraestructura y Desarrollo Físico, curators and designers worked to develop a script for the contents and the exhibition that would honour these intentions. Particularly, the beauty and the beliefs deposited in these artworks from the American past.


Article Details

How to Cite
Alvarado, M. ., Gallardo, F. ., Cordua, P. ., & Cobo, C. . (2016). New Narratives for Remote and Venerable Artefacts: The Professor Gastón Soublette Collection and the Art Room “Nuestros Pueblos Originarios”. Diseña, (10), 6–17. https://doi.org/10.7764/disena.10.6-17
Section
Projects
Author Biographies

Margarita Alvarado, Pontificia Universidad Católica de Chile, Institute of Aesthetics

 

Designer, Universidad de Chile. B.A in Aesthetics, Pontificia Universidad Católica de Chile. PhD in Cultural Studies, Universidad de Chile. Professor, Institute of Aesthetics, Pontificia Universidad Católica de Chile and researcher, Centro de Investigaciones Interculturales e Indígenas (CIIR), Pontificia Universidad Católica de Chile.

Francisco Gallardo, Pontificia Universidad Católica de Chile, School of Anthropology

 

Archaeologist, Universidad de Chile. Professor School of Anthropology and researcher, Centro de Investigaciones Interculturales e Indígenas (CIIR), Pontificia Universidad Católica de Chile.

Pablo Cordua, Amercanda

 

Designer. Director and partner, Amercanda.

Catalina Cobo, Amercanda

 

Designer, Universidad Tecnológica Metropolitana. Associate Designer, Amercanda.

References

Alvarado, M. (2014). Araucanian fashion. El textil como artefacto de la cultura material. En G. de Carvalho Amaro, J. Gómez & O. Sanfuentes (Eds.), La trama de los objetos. Distintas miradas sobre la cultura material (págs. 93-104). Recuperado de http:// edicions.uib.cat/ojs/index.php/ Materialidades/index

Baudrillard, J. (1969). El sistema de los objetos. Ciudad de México: Siglo XXI.

Cabello, G. (2015). Inventario de piezas Colección Gastón Soublette. Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile.

Gallardo, F. (2011). Recolección, colección y cultura: Artefactos precolombinos y sus transmutaciones. En F. Gallardo (Ed.), Arte Precolombino Chileno (págs. 6-15). Santiago de Chile: Museo Chileno de Arte Precolombino.

Hodder, I. (1990). Textos de cultura material y cambio social: Una discusión teórica y algunos ejemplos arqueológicos. Boletín de Antropología Americana (21), 25-40.

Prats, L. (2005). Concepto y gestión del patrimonio local. Cuadernos de Antropología Social (21), 17-35.

Sarmiento, I. (2007). Cultura y cultura material: Aproximaciones a los conceptos de inventario epistemológico. Anales del Museo de América (15), 217-236.